📦 ELO – Obowiązkowa Koperta Logistyczna na granicy Francja–UK od 1 września 2025
🔹 Co to jest ELO?
ELO (Enveloppe Logistique Obligatoire / Obowiązkowa Koperta Logistyczna) to elektroniczna koperta logistyczna, która będzie obowiązkowa od 1 września 2025 r. przy każdorazowym przekraczaniu granicy francusko-brytyjskiej przez ciężarówki – zarówno załadowane, jak i puste.
ELO jest częścią systemu inteligentnej granicy (Smart Border), mającego na celu uproszczenie i automatyzację procedur celnych związanych z Brexitem.
📅 Kalendarz wdrożenia
- Wiosna 2025 – uruchomienie systemu ELO (możliwość testów)
- 1 kwietnia 2025 – oficjalny początek okresu przejściowego. Jednak francuskie informują o przesunięciu terminu o kilka tygodni. Więcej informacji pod tym linkiem
- 1 września 2025 – E.L.O. staje się obowiązkowe
🧾 Jak działa ELO?
- Dotyczy on transportu typu roll-on/roll-off (RO/RO), zarówno załadowanego, jak i pustego przez francuskie porty obsługujące połączenia z Wielką Brytanią, takie jak Calais, Dunkierka, Le Havre i inne.
- Przed przekroczeniem granicy, wyznaczona osoba (np. spedytor, agencja celna) tworzy kopertę ELO, konsolidując wszystkie niezbędne informacje i formalności deklaracyjne – dane takie wprowadza się we francuskim systemie celnym na stronach douane.gov.fr
- Kierowca musi posiadać unikalny kod kreskowy ELO, który przedstawia podczas odprawy na granicy.
- Kod ELO zastępuje tradycyjne pytania zadawane przez operatorów terminali (tzw. „pairing questions”).
- System umożliwia śledzenie przesyłki i dostęp do historii przejazdów.
- ELO nie zastępuje brytyjskiego GMR – oba numery muszą być generowane osobno.
🛠️ Co zawiera koperta?
- Deklarację bezpieczeństwa ENS (Entry Summary Declaration)
- Dokumenty eksportowe, importowe, tranzytowe
- Dane towarów i pojazdu
- Powiązanie z rejestracją ciężarówki
- Weryfikacja kompletności dokumentów do odprawy
⚠️ Wymogi i warunki
- ELO dotyczy wyłącznie transportu typu RO/RO (Roll-on/Roll-off) przez francuskie porty do UK (np. Calais, Dunkierka).
- Dotyczy zarówno transportu załadowanego, jak i pustych ciężarówek.
- Możliwość korzystania z ELO przez systemy DTI i EDI – zostanie udostępniony przewodnik certyfikacyjny EDI.
- Aby korzystać z Obowiązkowej Koperty Logistycznej przy towarach objętych ENS, operator musi przejść do systemu ICS2.
✅ Korzyści ELO
- Szybsza odprawa – brak konieczności odpowiadania na pytania na terminalu
- Zredukowane błędy – dane są weryfikowane automatycznie
- Lepsze śledzenie przesyłek – dostęp online do historii przejazdów
📋 Jak się przygotować?
- Zidentyfikuj osobę odpowiedzialną za przygotowanie ELO (np. spedytor, agencja celna). Zgłoś się do nas. Mamy ponad 20 letnie doświadczenie w obsłudze celnej i logistycznej.
- Zbierz dane: MRN, dane towarów, dane pojazdu, ENS.
- Utwórz ELO w systemie francuskiej administracji celnej.
- Przekaż kod kreskowy kierowcy, który będzie musiał go okazać przy wjeździe do UK.
- Skonsultuj się z partnerami logistycznymi i zaplanuj migrację do ICS2 (jeśli dotyczy).
🤝 Pomoc od Agencji Celnej Terminus
Agencja Celna Terminus z Białegostoku wspiera firmy w przygotowaniu się do wdrożenia ELO:
📞 +48 607 279 922
📧 kontakt@acterminus.pl
PRZEKRACZAJ GRANICE
TYLKO Z NAMI
Terminus to agencja celna z ponad 23 letnim doświadczeniem
❓ Najczęściej zadawane pytania dotyczące ELO
1. Czy ELO zastępuje brytyjski GMR?
Nie, ELO dotyczy formalności po stronie francuskiej i nie zastępuje brytyjskiego numeru GMR (Goods Movement Reference). Oba numery muszą być generowane osobno.
2. Kto jest odpowiedzialny za tworzenie ELO?
Za tworzenie ELO odpowiada wyznaczona osoba w łańcuchu logistycznym, np. spedytor, agencja celna lub przewoźnik.
3. Czy ELO dotyczy tylko załadowanych pojazdów?
Nie, ELO dotyczy zarówno załadowanych, jak i pustych pojazdów przekraczających granicę francusko-brytyjską.
4. Czy ELO będzie obowiązkowe od razu?
Nie, system ELO zostanie uruchomiony wiosną 2025 roku, a stanie się obowiązkowy od 1 września 2025 roku.
5. Gdzie mogę uzyskać więcej informacji na temat ELO?
Więcej informacji można znaleźć na oficjalnej stronie francuskiej administracji celnej: douane.gouv.fr