Eksport materiałów budowlanych poza EU

Polski eksport materiałów budowlanych do krajów trzecich – kluczowe informacje dla eksporterów

Eksport polskich materiałów budowlanych od lat dynamicznie się rozwija, nie tylko w Europie, ale również na rynkach krajów trzecich. W kontekście globalizacji i rosnącej konkurencji polskie firmy mają szansę zaistnieć na odległych rynkach. Jako specjaliści ds. odpraw celnych, wskazujemy najczęściej eksportowane towary, główne kierunki eksportu oraz procedury celne związane z dostarczaniem produktów budowlanych poza Unię Europejską.


Najczęściej eksportowane produkty budowlane do krajów trzecich

Wśród materiałów budowlanych eksportowanych do krajów trzecich wyróżniają się:

  1. Okna i drzwi (szczególnie z PVC, drewna i aluminium)
  2. Elementy konstrukcyjne z metalu oraz prefabrykaty betonowe
  3. Artykuły z tworzyw sztucznych: rury, złączki i osprzęt
  4. Ceramika budowlana: płytki i cegły
  5. Armatura sanitarna: krany, zawory i podobna armatura
  6. Materiały izolacyjne oraz energooszczędne rozwiązania budowlane

Polska od lat pozostaje światowym liderem w produkcji i eksporcie stolarki otworowej. Warto podkreślić, że produkty te trafiają do ponad 100 krajów na świecie.


Najważniejsze kierunki eksportowe poza UE

Najczęściej wybierane kierunki eksportu materiałów budowlanych poza Unię Europejską to:

  • Stany Zjednoczone – dynamicznie rosnący rynek dla polskich okien i drzwi, szczególnie drewnianych.
  • Norwegia i Wielka Brytania – stali odbiorcy elementów konstrukcyjnych oraz zaawansowanych technologicznie prefabrykatów.
  • Ukraina i Rosja – znaczną rolę odgrywają tutaj artykuły budowlane z tworzyw sztucznych oraz produkty stolarki otworowej.
  • Kanada i Szwajcaria – rozwijające się rynki z dużym popytem na wysokiej jakości wyroby aluminiowe.
  • Bliski Wschód – coraz większe zainteresowanie prefabrykatami i energooszczędnymi rozwiązaniami.

Procedury odpraw celnych i wymagane dokumenty

Przed dokonaniem eksportu warto sprawdzić ograniczenia wywozowe przedstawione na mapie sankcji UE.

Eksport pewnych towarów lub wywóz produktów do określonych państw docelowych może podlegać zakazom lub ograniczeniom w krajach importu.

Eksport do krajów trzecich wiąże się z koniecznością przeprowadzenia odpraw celnych oraz spełnienia określonych wymagań formalnych.

Najważniejsze etapy odprawy celnej:

  1. Uzyskanie numeru EORI – Eksporter, który chce załatwić jakąkolwiek sprawę z organami celnymi w całej Unii zawsze musi posiadać EORI. W Terminus upraszczamy proces zdobycia tego numeru. Kliknij tu po więcej informacji.
  2. Zgłoszenie towarów do systemu AES/ECS (Automated Export System). Przedsiębiorca może spróbować sam przedstawić swoje towary poprzez platformę PUESC, ale zdecydowanie polecamy skorzystanie z pomocy agencji celnej, która zapewni 100% poprawności dokumentacji i 0% stresu przy kontaktach z urzędnikami.
  3. Przedstawienie faktury handlowej oraz specyfikacji towarowej zawierającej:
    • Dokładny opis towaru
    • Kod CN (nomenklatura scalona)
    • Ilość i wartość towaru
    • Kraj pochodzenia
  4. Świadectwo pochodzenia – dokument wymagany w przypadku niektórych krajów trzecich – nie jest wymagany przy dokonywaniu procedury eksportu. O tym szerzej pisaliśmy w tym artykule.
  5. Dokumenty przewozowe, takie jak CMR (transport drogowy), Bill of Lading (transport morski) lub AWB (transport lotniczy).
  6. Wymagane pozwolenia i certyfikaty, które mogą być niezbędne w kraju importu:
    • Dla niektórych towarów, np. materiałów budowlanych zawierających substancje chemiczne, konieczne są dodatkowe certyfikaty zgodności.
    • Deklaracje środowiskowe (np. FDES na rynek francuski).
    • Oznaczenia CE i certyfikaty zgodnościa

Sposoby transportu towarów

Dla eksportu materiałów budowlanych poza Unię Europejską kluczowe znaczenie ma odpowiedni wybór metody transportu:

  • Transport morski – najtańszy dla dużych przesyłek, np. prefabrykatów betonowych i elementów konstrukcyjnych.
  • Transport drogowy – popularny przy mniejszych odległościach (Ukraina, Rosja).
  • Transport lotniczy – stosowany w przypadku małych, ale kosztownych ładunków (np. zaawansowane technologicznie produkty).
  • Transport intermodalny – łączy kilka form przewozu, umożliwiając dostawy nawet na odległe rynki.

Skorzystanie z 0% stawki podatku VAT

Uzyskanie komunikatu potwierdzającego zakończenie procedury eksportowej jest niezbędne do zastosowania 0% stawki VAT przy eksporcie towarów. Dopiero gdy wywóz towarów zostanie potwierdzony, można w deklaracji VAT uwzględnić zerową stawkę wynikającą z faktury eksportowej.

Sam fakt wysłania towarów poza granice UE nie uprawnia jeszcze do użycia stawki 0% VAT. Prawo do jej zastosowania pojawia się dopiero po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego, że towary opuściły obszar Wspólnoty. W przeciwnym razie należy zastosować stawkę krajową, zazwyczaj 23% VAT.

Z 0% stawki VAT można skorzystać, jeśli spełnione są następujące warunki:

  • Dostawca jest zarejestrowany dla celów VAT.
  • Towary w wyniku dostawy zostały faktycznie wywiezione z terytorium Polski poza obszar UE.
  • Podatnik przed złożeniem deklaracji VAT otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza UE – CC599C.

Polski eksport materiałów budowlanych poza Unię Europejską stale rośnie, a produkty takie jak stolarka otworowa, elementy konstrukcyjne i prefabrykaty znajdują odbiorców na całym świecie. Dzięki wysokiej jakości, konkurencyjnym cenom i elastycznym rozwiązaniom logistycznym, polscy producenci zdobywają coraz większy udział w rynkach krajów trzecich. Kluczowe znaczenie ma jednak właściwe przygotowanie dokumentów oraz znajomość procedur celnych, co pozwala uniknąć opóźnień i dodatkowych kosztów.

Jako specjaliści ds. odpraw celnych wspieramy polskich eksporterów na każdym etapie procesu – od przygotowania dokumentów po finalizację dostaw.

Podobał Ci się ten artykuł?

Kliknij gwiazdki, żeby go ocenić.

Średnia ocena 5 / 5. Ilość głosów: 1

Brak głosów - bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Podobne treści