Rozporządzenie 2025/2083 o zmianach w CBAM
CEL ROZPORZĄDZENIA
Rozporządzenie (UE) 2025/2083 ma na celu uproszczenie i wzmocnienie systemu CBAM przed jego pełnym wdrożeniem od 1 stycznia 2026 r., poprzez:
- wprowadzenie zwolnienia de minimis dla importerów niewielkich ilości towarów (do 50 ton rocznie),
- dostosowanie procedur celnych i sprawozdawczych,
- poprawę przejrzystości systemu i współpracy między organami celnymi, Komisją i importerami,
- ułatwienie odliczania zagranicznych opłat emisyjnych,
- rozszerzenie i doprecyzowanie zasad rejestracji operatorów, weryfikatorów i importerów,
- aktualizację załączników, w tym metod obliczania emisji i progów masy.
NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY W CBAM (wobec rozporządzenia 2023/956)
1️⃣ Zwolnienie de minimis (nowy art. 2a)
- CBAM nie dotyczy importerów, którzy w danym roku kalendarzowym przywożą łącznie mniej niż 50 ton towarów objętych CBAM (stal, aluminium, cement, nawozy).
- Nie obejmuje energii elektrycznej i wodoru.
- Zwolnienie dotyczy łącznej masy netto wszystkich towarów CBAM w danym roku.
- Po przekroczeniu progu 50 ton importer musi:
- uzyskać status upoważnionego zgłaszającego CBAM,
- złożyć deklarację CBAM za cały rok,
- zakupić i umorzyć certyfikaty CBAM za wszystkie emisje.
➡️ Cel: ograniczyć obowiązki dla małych importerów, przy zachowaniu objęcia CBAM 99% emisji związanych z importem.
2️⃣ Obowiązki pośrednich przedstawicieli celnych
- Muszą zawsze posiadać status upoważnionego zgłaszającego CBAM, zanim dokonają zgłoszenia.
- Poniosą odpowiedzialność i sankcje za nieprawidłowości jak importer.
- Działają w imieniu importera, nawet jeśli ten formalnie korzysta ze zwolnienia de minimis.
3️⃣ Definicja importera (art. 3 pkt 15)
Zmieniona, by obejmować:
- również sytuacje, gdy zgłoszenie dotyczy rozliczenia uproszczonego (art. 175 ust. 5 RD 2015/2446),
- pośrednich przedstawicieli działających we własnym imieniu na rzecz importera.
4️⃣ Termin składania deklaracji CBAM
- Przesunięty z 31 maja na 30 września roku następnego.
- Po raz pierwszy: 30 września 2027 r. za rok 2026.
5️⃣ Weryfikacja i rejestr weryfikatorów (nowy art. 10a)
- Weryfikatorzy muszą posiadać akredytację wydaną przez krajową jednostkę akredytującą.
- Mają być zarejestrowani w rejestrze CBAM i działać zgodnie z zasadami z załącznika VI.
- Ich dane (nazwa, zakres akredytacji, państwo, certyfikat) są widoczne w systemie CBAM.
6️⃣ Odliczenie zagranicznych opłat emisyjnych (art. 9)
- Umożliwia zmniejszenie liczby certyfikatów CBAM o faktycznie uiszczoną opłatę emisyjną w kraju pochodzenia.
- Wymagane: dokumenty potwierdzające płatność i brak rekompensaty.
- Komisja może określić domyślne roczne opłaty emisyjne (EUR/tCO₂) dla danych państw trzecich.
- Od 2027 r. opłaty te będą publikowane w rejestrze CBAM.
7️⃣ Jednolity rejestr CBAM
- Rozszerzony o:
- dane operatorów i ich instalacji w krajach trzecich,
- dane weryfikatorów,
- dane importerów i upoważnionych zgłaszających.
- Dane będą częściowo jawne (np. nazwa, lokalizacja, numer rejestracyjny).
- Rejestr służy też do sprzedaży i odkupu certyfikatów CBAM.
8️⃣ Zasady sprzedaży i odkupu certyfikatów (art. 20–24)
- Sprzedaż certyfikatów ruszy 1 lutego 2027 r..
- Cena certyfikatu = średnia cena uprawnień EU ETS z poprzedniego tygodnia (dla 2026 – średnia kwartalna).
- Certyfikaty za emisje z 2026 r. można nabywać i umarzać od 2027 r.
- Limit minimalny dla utrzymania certyfikatów kwartalnie zmniejszono z 80% do 50% emisji od początku roku.
9️⃣ Nowe obowiązki organów celnych i Komisji
- Współpraca w zakresie:
- monitorowania przekroczenia progu 50 ton,
- blokowania importu przy braku statusu zgłaszającego CBAM,
- wymiany danych o EORI, CN, ilości, kraju pochodzenia i deklaracjach.
➡️ Dodano art. 25a – Monitorowanie progu masy, który pozwala Komisji i państwom członkowskim śledzić importy zbliżające się do limitu.
🔟 Kary (art. 26)
- Za brak umorzenia certyfikatów: kara równa tej z EU ETS (obecnie ok. 100 EUR/tCO₂).
- Za przekroczenie progu 50 ton bez upoważnienia – nowa kara (art. 26 ust. 2a):
- obliczana od całości emisji w danym roku,
- możliwość obniżenia kary, jeśli przekroczenie ≤10% lub importer czekał na decyzję o upoważnieniu.
- Kary mogą być zmniejszane, jeśli błędy wynikły z danych przekazanych przez operatorów/weryfikatorów.
PRAKTYCZNE SKUTKI DLA FIRM I AGENCJI CELNYCH
|
Obszar 33347_3c89c5-c5> |
Zmiana 33347_f52200-ab> |
Skutek praktyczny 33347_d2b1da-ba> |
|---|---|---|
|
Małe importy 33347_e9d1ff-e2> |
Zwolnienie do 50 ton/rok 33347_658368-46> |
Brak obowiązków CBAM dla mikroimporterów 33347_b965b1-79> |
|
Pośredni przedstawiciele 33347_27cbfc-ab> |
Obowiązek statusu zgłaszającego CBAM 33347_e04bfb-3c> |
Spedytorzy muszą uzyskać autoryzację 33347_ca84ec-3c> |
|
Deklaracje CBAM 33347_00a7bb-b2> |
Termin do 30 września 33347_fcdfbe-fd> |
Więcej czasu na dane i weryfikację 33347_77b097-2d> |
|
Opłaty emisyjne 33347_ad4d13-07> |
Możliwość odliczenia 33347_00382f-38> |
Niższy koszt CBAM, jeśli kraj eksportu ma opłatę CO₂ 33347_ed80e7-98> |
|
Weryfikatorzy 33347_83ce2e-52> |
Obowiązkowa akredytacja i rejestr 33347_7b5967-4a> |
Większa kontrola jakości danych 33347_7e64b1-a3> |
|
Certyfikaty CBAM 33347_d40b0a-90> |
50% minimalny poziom kwartalny 33347_71dfa3-c3> |
Mniejsze zamrożenie kapitału 33347_e7b164-76> |
|
Monitoring masy 33347_ace1ef-d4> |
Progi 90% i 100% 33347_002a04-04> |
System ostrzegania dla importerów 33347_03d544-17> |
|
Kary 33347_9016ba-e0> |
Nowe sankcje dla przekroczeń 33347_54180a-ad> |
Rygorystyczne egzekwowanie, ale z możliwością obniżenia 33347_83bb89-b5> |
|
Towary objęte 33347_b73e66-c9> |
Wyłączenie niekalcynowanego kaolinu 33347_702f4c-83> |
Częściowe ograniczenie zakresu CBAM 33347_9bdb6c-0f> |
WEJŚCIE W ŻYCIE I STOSOWANIE
- Rozporządzenie 2025/2083 wchodzi w życie 3 dni po publikacji (tj. 20 października 2025 r.).
- Główne obowiązki (art. 2a, 6–9, 10a, 15, 22, 23–27) stosuje się od 1 stycznia 2026 r.
- Artykuły dot. sprzedaży certyfikatów (20 ust. 1–5, 22 ust. 2) – od 2027 r.
Jesteśmy po to, żeby wspierać przedsiębiorców
Potrzebujesz wsparcia w temacie CBAM?