Ułatwienia i uproszczenia celne dla podmiotów gospodarczych – jak korzystamy z dobrodziejstw Unijnego Kodeksu Celnego.
Sentencja wywodząca się z podstawowych zasad prawa rzymskiego „Ignorantia iuris nocet”, zgodnie z którą nie można zasłaniać się nieznajomością normy prawnej jest niezmiennie aktualna w każdym czasie i pod każdą szerokością geograficzną.
Wiedza natomiast daje przewagę konkurencyjną, dlatego rozpoczynamy dziś mini-cykl artykułów o ułatwieniach i uproszczeniach celnych, z którymi mamy do czynienia na co dzień. Nasi klienci korzystają z wybranych, pracownicy natomiast powinni znać wszystkie, więc przypomnienie przyda się wszystkim czytelnikom.
Ułatwienia to w kolejności
- Ułatwienie celne AEO
- Ułatwienie celne zgłoszenie uproszczone
- Ułatwienie celne wpis do rejestru zgłaszającego
- Ułatwienie celne odprawa scentralizowana
- Stosowanie specjalnego rodzaju zamknięć celnych
- Otwarcie TIR / zamknięcie TIR
- Otwarcie / zamknięcie tranzytu
Pozwolenie AEO
Pozwolenie/Status (a nie jak jeszcze niedawno „świadectwo”) AEO (ang. Authorised Economic Operator) ułatwia funkcjonowanie firmy na rynku usług celnych i daje wiele dodatkowych możliwości.
Uzyskując pozwolenie AEO, przedsiębiorca może uzyskać również status
upoważnionego przedsiębiorcy w zakresie uproszczeń celnych (AEOC);
upoważnionego przedsiębiorcy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony (AEOS);
upoważnionego przedsiębiorcy w zakresie uproszczeń oraz bezpieczeństwa i ochrony (AEOF).
Korzyści wynikające z AEO
Dzięki pozwoleniu AEO, które wydawane jest na czas nieokreślony, upoważnionym przedsiębiorcom przysługują takie korzyści jak:
- mniejsza liczba kontroli dokumentów i kontroli fizycznych;
- priorytetowe traktowanie przesyłki w przypadku wytypowania do kontroli (przeprowadzenie kontroli poza kolejnością);
- wybór miejsca przeprowadzenia kontroli;
- uprzednie powiadomienie o wybraniu przesyłki do kontroli;
- szybszy i łatwiejszy dostęp do uproszczeń celnych oraz wyłączność na stosowanie niektórych uproszczeń celnych;
- ułatwienia w procesie ubiegania się o status zarejestrowanego nadawcy czy odbiorcy (akcyza).
I co najważniejsze-status AEO jest uznawany w całej UE oraz w krajach partnerskich, z którymi Unia Europejska podpisała odpowiednią umowę.
Jak ubiegać się o AEO?
Aby ubiegać się o pozwolenie AEO, przedsiębiorca musi spełnić kilka kryteriów: nie może naruszać przepisów prawa celnego i przepisów podatkowych (wyrok za przestępstwo karne związane z działalnością gospodarczą wnioskodawcy automatycznie uniemożliwi uzyskanie pozwolenia); musi wykazać, iż dysponuje wysokim poziomem kontroli swoich operacji oraz przepływu towarów poprzez system zarządzania ewidencją handlową, oraz – w stosownych przypadkach – transportową.
Ponadto konieczne jest udowodnienie przez przedsiębiorcę swojej wypłacalności, jak i spełniania w praktyczny sposób standardów w obszarze kompetencji i kwalifikacji zawodowych, związanych bezpośrednio z prowadzoną działalnością. Wydanie pozwolenia AEO poprzedzone jest przeprowadzeniem skrupulatnego audytu przez dyrektora izby administracji skarbowej a na wydanie pozwolenia AEO trzeba oczekiwać do 120 dni, gdzie w niektórych wypadkach ten termin może być dodatkowo wydłużony o kolejne 60 dni.
Bez względu na to, czy wnioskodawca będzie spełniał warunki do uzyskania pozwolenia AEO, czy też nie, otrzyma on raport een.ec.europa.eu z audytu. Jeśli przedsiębiorca nie spełnia niektórych wymagań, otrzyma raport z zaleceniami, czyli działaniami naprawczymi i terminem na ich wprowadzenie.
Agencja Celna TERMINUS posiada pozwolenie AEO niezmiennie od 2009 roku i co godne uwagi jest to pierwsze pozwolenie AEO wydane przez ówczesnego Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku. Przez 10 lat różne wiatry, mielizny i skały trzeba było ominąć, aby status AEO utrzymać, ale transparentność i działalność zgodna z przepisami nigdy w naszym przypadku nie była zagrożona. Cóż – statek stojący w porcie jest może i bezpieczny, ale przecież statków nie buduje się po to, aby stały w portach 😉