W Kazachstanie ustępuje urzędujący prezydent a stolica kraju w ciągu jednego dnia zmienia nazwę.
Astana stolica i największe miasto Kazachstanu w ekspresowym tempie zmienia nazwę na Nursułtan. Rządzący chcą w ten sposób uczcić pierwszego prezydenta kraju, Nursułtana Nazarbajewa, który sprawował urząd przez 30 lat i był dotychczas jedynym prezydentem Kazachstanu. Aby oddać hołd staremu prezydentowi i nazwać stolicę jego imieniem, konieczne było głosowanie w parlamencie oraz wprowadzenie zmian w konstytucji. Cały proces został wykonany w kilka godzin. Parlamentarzyści jednogłośnie zgodzili się na proponowaną zmianę i korektę w ustawie zasadniczej. Trzeba mieć nadzieję, że mieszkańcy miasta nie czują się specjalnie przywiązani do starej nazwy a cały proces pokazuje znany nam skądinąd mechanizm tworzenia narodowych bohaterów!!!
To nie pierwsza zmiana nazwy w historii
Stolica Kazachstanu zmienia nazwę nie po raz pierwszy. Pierwsza nazwa, która obowiązywała od założenia państwa w XIX w. do 1961 roku to Akmolińsk. Potem, do 1992 r., miasto nazywało się Celinograd. Następnie przez pięć lat była Akmoła, a od 1997 r., decyzją Nazarbajewa miasto nazywało się Astana — w języku kazachskim po prostu „stolica”.
Wydarzenie to można rozpatrywać w różnych kategoriach – posiadacze wąsów mogą się pod nimi drwiąco uśmiechać a apologeci zachodnich standardów demokracji stanowczą miną wyrażą z pewnością swoje oburzenie. Dla nas jest to dobra okazją do przypomnienia roli jaką Kazachstan – bądź co bądź dziewiąty pod względem powierzchni kraj świata odegrał przy powołaniu struktury polityczno – gospodarczej, która graniczy z naszym krajem a przez to z całą Unią Europejską. Mowa tu oczywiście o Eurazjatyckiej Unii Celnej, organizacji powołanej przez Kazachstan właśnie, Rosję i Białoruś 27 listopada 2009 a formalnie istniejącej od 1 stycznia 2010 r. W tej chwili oprócz trzech wymienionych krajów do CU EEU należą również Armenia (2014) i Kirgistan (2015) a kandydują do niej Syria, Tadżykistan, Abchazja i Osetia Południowa.
Euroazjatycka Unia Celna
Funkcjonowanie unii celnej wymienionych wyżej państw zakłada istnienie jednego obszaru celnego, w którym nie stosuje się ceł i ograniczeń gospodarczych, z wyjątkiem specjalnych środków ochronnych, antydumpingowych i wyrównawczych. W ramach unii celnej podobnie jak w UE stosuje się jednolitą taryfę celną i umowy regulujące handel towarami z państwami trzecimi. Głównym celem stworzenia Unii Celnej było usunięcie przeszkód w handlu tak między jej członkami, jak i krajami trzecimi. Unia posiada wspólny Kodeks Celny na podstawie którego sukcesywnie redukuje ilość wymaganych procedur celnych dotyczących przywozu towarów na jej obszar oraz wywozu towarów z Unii Celnej. Co do zasady na całym obszarze Unii wprowadzono również swobodę przepływu kapitału, ludzi, towarów i usług oraz harmonizującą przepisy gospodarcze zasadę subsydiowania rolnictwa i przemysłu.
Oczywiście wspólny rynek, a co za nim idzie braku granic celnych prowadził do wielu głośnych nadużyć. Pamiętamy jak Rosjanie w sierpniu 2014 roku wprowadzili zakaz sprowadzania zachodniej żywności jako odpowiedź na sankcje za aneksję Krymu. Rosja, co należy podkreślić, wprowadziła swoje kontrsankcje bez konsultacji z partnerami i nie miała narzędzi, żeby je na nich wymusić. Białoruś, która nie przyłączyła się do embarga, postanowiła wykorzystać tę niszę, zapowiadając wzrost eksportu białoruskiej żywności do Rosji. W rzeczywistości jednak zaowocowało to systematycznym reeksportem głównie polskiej żywności, która udawała albo białoruską produkcję, albo towary z krajów trzecich. Rosjanie, którzy szybko wykryli ten proceder, tylko w ciągu pierwszych lat działania embarga zniszczyli 17 tys. ton skonfiskowanej zachodniej żywności.
Współpraca z Białorusią, Rosją i Kazachstanem
Jak pracować z krajami Euroazjatyckiej Unii Celnej, jakich ograniczeń i niespodzianek można się spodziewać przy wjeździe na jej obszar, jakie formalności można przygotować już w Polsce?
Na te i inne pytania dotyczące naszych wschodnich partnerów chętnie odpowiemy wszystkim zainteresowanym. Przypominamy, iż poprzez sieć sprawdzonych partnerów TERMINUS proponuje swoim klientom przygotowanie niezbędnych dokumentów celnych i spedycyjnych wymaganych przy wjeździe na obszar Unii oraz monitoruje przewozy dokonywane na jej terenie. Proceduralnie jesteśmy gotowi podjąć się realizacji wszelkiego rodzaju zleceń oraz profesjonalnego doradztwa.
Zapraszamy do kontaktu z naszymi oddziałami.