BREXIT a preferencyjne pochodzenie towarów.

Dnia 30/03/2019 unijne prawo celne przestanie stosować się do Zjednoczonego Królestwa, które automatycznie stanie się „państwem trzecim”.

Ma to oczywiste znaczenie nie tylko dla całej UE ale również dla podmiotów gospodarczych, które muszą liczyć się ze skutkami prawnymi tego kroku w tym w sposób szczególny ze skutkami dotyczącymi reguł pochodzenia do celów preferencyjnego traktowania towarów. Od dnia wystąpienia preferencyjne uzgodnienia handlowe UE z państwami trzecimi w ramach wspólnej polityki handlowej i celnej nie będą miały już zastosowania. W trybie preferencyjnych uzgodnień handlowych wkłady ze Zjednoczonego Królestwa (materiały lub procesy przetwarzania) będą uznawane za „niepochodzące” do celów określania preferencyjnego pochodzenia towarów obejmujących taki wkład.

Nie znamy jeszcze szczegółów wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE, trwają bowiem negocjacje zmierzające do zawarcia umowy o wystąpieniu (wyjście „miękkie”). Niemniej jednak zalecamy odpowiednie działania sprawdzające czy zarówno my jako importerzy oraz nasi eksportowi partnerzy ze Zjednoczonego Królestwa jesteśmy w stanie udowodnić preferencyjne pochodzenia przewożonych towarów z uwzględnieniem konsekwencji wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE.

Losy BREXITU nadal niepewne.

Uwaga całej UE skierowana była w ostatnich dniach na Wielkiej Brytanii, gdzie premie May ogłosiła zakończenie prac nad propozycjami warunków wyjścia tego kraju z UE. Spowodowało to kilka niespodziewanych dymisji ważnych urzędników, w tym głównego negocjatora warunków BREXIT-u. Dodatkowo część Parlamentu zapowiedziała, że nie poprze takich warunków wyjścia. Zwiększa to niestety ryzyko „twardego wyjścia” co będzie miało z pewnością wpływ na stosunki handlowe i warunki przewozu towarów do Wielkiej Brytanii.