Incoterms

Co to jest INCOTERMS?

Incoterms International Commercial Terms to zbiór regulacji określających warunki wymiany handlowej między sprzedawcą i odbiorcą – ostatnią wydaną wersją jest Incoterms 2020. Zostały one włączone do umów sprzedaży towarów na całym świecie i zawierają zasady oraz wskazówki dla importerów, eksporterów, prawników, przewoźników, ubezpieczycieli i studentów handlu międzynarodowego.

Warunki handlowe pomagają przedsiębiorcom uniknąć kosztownych nieporozumień, wyjaśniając zadania, koszty i ryzyko związane z dostawą towarów od sprzedawców do kupujących.

Międzynarodowa Izba Handlowa International Chamber of Commerce, w wersji z 2020 roku dokonała następujących zmian w odniesieniu do poprzedniej wersji Incoterms z 2010 roku:

  • reguła DAP umieszczona została pozycję wcześniej, przed dotychczasową regułą DAT,
  • warunki DAT (delivery at terminal) zostały zastąpione warunkami DPU (delivery at place unloaded). Zasady pozostają te same, zmianie uległa jedynie nazwa,
  • zmiana reguły CIF poprzez wprowadzenie nowego sposobu ustalenia obowiązującego poziomu ochrony ubezpieczeniowej,
  • modyfikacja reguły FCA – Incoterms 2010 przewidywały, że to sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia kupującemu dowodu dostawy towaru (dokumentu przewozowego). Incoterms 2020 uzupełnia to przewidując, że w sytuacji, w której to kupujący udzielił przewoźnikowi instrukcji, aby ten wystawił sprzedającemu dokument transportowy stwierdzający, że towary zostały załadowane, sprzedający jest obowiązany dostarczyć kupującemu taki dokument. Analogicznie, po stronie kupującego pojawia się obowiązek udzielenia przewoźnikowi wyżej wymienionej instrukcji, jeżeli wynika to z uzgodnień stron.

Poniżej znajdują się krótkie opisy 11 zasad z edycji Incoterms® 2020

REGUŁY INCOTERMS

EXW Incoterms 2020

EXW (Ex Works)
z zakładu

Sprzedawca jest odpowiedzialny za zapewnienie dostępu do towaru kupującemu w magazynie czy lokalizacji sprzedającego. Kupujący po otrzymaniu towaru ponosi ryzyko oraz wszystkie koszty, włącznie z załadunkiem towaru na środek transportu. Jest także odpowiedzialny za odprawę eksportową.

FCA Incoterms 2020

FCA (Free Carrier) dostarczony do przewoźnika

Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru przewoźnikowi w ustalonej przez kupującego lokalizacji a także odpowiada za dokonanie formalności celnych w eksporcie. Kupujący ponosi ryzyko i odpowiedzialność w momencie odebrania towaru od sprzedającego.

CPT Incoterms 2020

CPT (Carriage Paid to) przewóz opłacony do

Podobnie jak w przypadku reguły FCA, obowiązki sprzedawcy polegają na dostarczeniu towaru przewoźnikowi, zawarciu umowy przewozu oraz opłacenie kosztów dostawy. Sprzedający musi również przygotować towary do eksportu. Kupujący ponosi odpowiedzialność za towar w momencie odebrania go od sprzedawcy.

CIP Incoterms 2020

CIP (Carriage and Insurance Paid to)
przewóz i ubezpieczenie opłacone do

Na sprzedawcy ciążą identyczne obowiązki jak w przypadku reguły CPT – dostarcza towary przewoźnikowi w uzgodnionym miejscu –  z takim wyjątkiem, że jest on również odpowiedzialny za ubezpieczenie towarów i pokrycie jego kosztów oraz przekazanie kupującemu dowodu ubezpieczenia. Kupujący ponosi odpowiedzialność od momentu odebrania towaru od sprzedającego.

DAP Incoterms 2020

DAP (Delivered at Place)
dostarczony do miejsca

Sprzedawca pokrywa koszty transportu i bierze na siebie odpowiedzialność związaną z dostarczeniem towarów pod uzgodniony adres. Towary uznaje się za dostarczone w momencie, którym zostaną przedstawione w ustalonym miejscu i są gotowe do rozładunku. Odpowiedzialność i koszty rozładunku ciążą na kupującym.

DPU Incoterms 2020

DPU (Delivered at Place Unloaded)
dostarczone do miejsca wyładowane

Sprzedawca ponosi odpowiedzialność i koszty transportu towarów do określonego terminalu. Takim miejscem może być port, lotnisko, magazyn czy też plac kontenerowy. Na sprzedawcy ciąża również koszty odprawy i rozładunku na terminalu. Od tego miejsca koszty oraz ryzyko ponosi kupujący, który odpowiada za odprawę importową i inne związane z nią czynności.

DDP Incoterms 2020

DDP (Delivered Duty Paid)
dostarczony, cło opłacone

Sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru do określonego miejsca przeznaczenia oraz ponosi koszt i ryzyko. Jego odpowiedzialnością jest również odprawa celna, cło i podatki. Obowiązkiem kupującego jest rozładunek towaru.

Pobierz infografikę

REGUŁY INCOTERMS DLA TRANSPORTU MORSKIEGO I WODNEGO ŚRÓDLĄDOWEGO

FAS Incoterms 2020

FAS (Free Alongside Ship)
wzdłuż burty statku

Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru wzdłuż burty statku w porcie załadunku. Obowiązek odprawy eksportowej czy importowej również spoczywa na sprzedawcy. Od tego miejsca ryzyko i koszty ponosi kupujący, który musi zawrzeć umowę przewozu i poinformować sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku i terminie dostawy towaru do portu.

FOB Incoterms 2020

FOB (Free on Board)
dostarczony na statek

Przeniesienie odpowiedzialności i ryzyka za towar ze sprzedającego na kupującego następuje w momencie, w którym towar przekroczy burtę statku. Sprzedający ma również obowiązek zorganizować odprawę eksportową i ponosi koszty załadunku.

CFR Incoterms 2020

CFR (Cost and Freight)
koszt i fracht

Sprzedający ponosi koszty ubezpieczenia i dostarczenie towarów do momentu załadunku na statek w porcie nadania. Od tego momentu ryzyko przenoszone jest na kupującego. Dostawa jest zrealizowana wtedy, gdy towary zostaną załadowane na statek przewoźnika, którego wskazał sprzedający (ma on też obowiązek zawarcie umowy przewozu morskiego)

CIF Incoterms 2020

CIF (Cost, Insurance and Freight)
koszt, ubezpieczenie i fracht

Sprzedający nie ponosi kosztów ubezpieczenia towarów (od momentu załadunku na statek w porcie nadania), które leżą po stronie kupującego. Dostawa jest uznana za zrealizowaną w momencie, gdy towary zostaną załadowane na statek przewoźnika, wskazanego przez sprzedającego. Sprzedawca organizuje i płaci koszty oraz fracht do wskazanego portu nadania.

Pobierz infografikę

Podobał Ci się ten artykuł?

Kliknij gwiazdki, żeby go ocenić.

Średnia ocena 5 / 5. Ilość głosów: 10

Brak głosów - bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.