Co to jest INCOTERMS?
Incoterms International Commercial Terms to zbiór regulacji określających warunki wymiany handlowej między sprzedawcą i odbiorcą – ostatnią wydaną wersją jest Incoterms 2020. Zostały one włączone do umów sprzedaży towarów na całym świecie i zawierają zasady oraz wskazówki dla importerów, eksporterów, prawników, przewoźników, ubezpieczycieli i studentów handlu międzynarodowego.
Warunki handlowe pomagają przedsiębiorcom uniknąć kosztownych nieporozumień, wyjaśniając zadania, koszty i ryzyko związane z dostawą towarów od sprzedawców do kupujących.
Międzynarodowa Izba Handlowa International Chamber of Commerce, w wersji z 2020 roku dokonała następujących zmian w odniesieniu do poprzedniej wersji Incoterms z 2010 roku:
- reguła DAP umieszczona została pozycję wcześniej, przed dotychczasową regułą DAT,
- warunki DAT (delivery at terminal) zostały zastąpione warunkami DPU (delivery at place unloaded). Zasady pozostają te same, zmianie uległa jedynie nazwa,
- zmiana reguły CIF poprzez wprowadzenie nowego sposobu ustalenia obowiązującego poziomu ochrony ubezpieczeniowej,
- modyfikacja reguły FCA – Incoterms 2010 przewidywały, że to sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia kupującemu dowodu dostawy towaru (dokumentu przewozowego). Incoterms 2020 uzupełnia to przewidując, że w sytuacji, w której to kupujący udzielił przewoźnikowi instrukcji, aby ten wystawił sprzedającemu dokument transportowy stwierdzający, że towary zostały załadowane, sprzedający jest obowiązany dostarczyć kupującemu taki dokument. Analogicznie, po stronie kupującego pojawia się obowiązek udzielenia przewoźnikowi wyżej wymienionej instrukcji, jeżeli wynika to z uzgodnień stron.
Poniżej znajdują się krótkie opisy 11 zasad z edycji Incoterms® 2020
REGUŁY INCOTERMS
EXW (Ex Works)
z zakładu
Sprzedawca jest odpowiedzialny za zapewnienie dostępu do towaru kupującemu w magazynie czy lokalizacji sprzedającego. Kupujący po otrzymaniu towaru ponosi ryzyko oraz wszystkie koszty, włącznie z załadunkiem towaru na środek transportu. Jest także odpowiedzialny za odprawę eksportową.
FCA (Free Carrier) dostarczony do przewoźnika
Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru przewoźnikowi w ustalonej przez kupującego lokalizacji a także odpowiada za dokonanie formalności celnych w eksporcie. Kupujący ponosi ryzyko i odpowiedzialność w momencie odebrania towaru od sprzedającego.
CPT (Carriage Paid to) przewóz opłacony do
Podobnie jak w przypadku reguły FCA, obowiązki sprzedawcy polegają na dostarczeniu towaru przewoźnikowi, zawarciu umowy przewozu oraz opłacenie kosztów dostawy. Sprzedający musi również przygotować towary do eksportu. Kupujący ponosi odpowiedzialność za towar w momencie odebrania go od sprzedawcy.
CIP (Carriage and Insurance Paid to)
przewóz i ubezpieczenie opłacone do
Na sprzedawcy ciążą identyczne obowiązki jak w przypadku reguły CPT – dostarcza towary przewoźnikowi w uzgodnionym miejscu – z takim wyjątkiem, że jest on również odpowiedzialny za ubezpieczenie towarów i pokrycie jego kosztów oraz przekazanie kupującemu dowodu ubezpieczenia. Kupujący ponosi odpowiedzialność od momentu odebrania towaru od sprzedającego.
DAP (Delivered at Place)
dostarczony do miejsca
Sprzedawca pokrywa koszty transportu i bierze na siebie odpowiedzialność związaną z dostarczeniem towarów pod uzgodniony adres. Towary uznaje się za dostarczone w momencie, którym zostaną przedstawione w ustalonym miejscu i są gotowe do rozładunku. Odpowiedzialność i koszty rozładunku ciążą na kupującym.
DPU (Delivered at Place Unloaded)
dostarczone do miejsca wyładowane
Sprzedawca ponosi odpowiedzialność i koszty transportu towarów do określonego terminalu. Takim miejscem może być port, lotnisko, magazyn czy też plac kontenerowy. Na sprzedawcy ciąża również koszty odprawy i rozładunku na terminalu. Od tego miejsca koszty oraz ryzyko ponosi kupujący, który odpowiada za odprawę importową i inne związane z nią czynności.
DDP (Delivered Duty Paid)
dostarczony, cło opłacone
Sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru do określonego miejsca przeznaczenia oraz ponosi koszt i ryzyko. Jego odpowiedzialnością jest również odprawa celna, cło i podatki. Obowiązkiem kupującego jest rozładunek towaru.
Pobierz infografikę
REGUŁY INCOTERMS DLA TRANSPORTU MORSKIEGO I WODNEGO ŚRÓDLĄDOWEGO
FAS (Free Alongside Ship)
wzdłuż burty statku
Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru wzdłuż burty statku w porcie załadunku. Obowiązek odprawy eksportowej czy importowej również spoczywa na sprzedawcy. Od tego miejsca ryzyko i koszty ponosi kupujący, który musi zawrzeć umowę przewozu i poinformować sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku i terminie dostawy towaru do portu.
FOB (Free on Board)
dostarczony na statek
Przeniesienie odpowiedzialności i ryzyka za towar ze sprzedającego na kupującego następuje w momencie, w którym towar przekroczy burtę statku. Sprzedający ma również obowiązek zorganizować odprawę eksportową i ponosi koszty załadunku.
CFR (Cost and Freight)
koszt i fracht
Sprzedający ponosi koszty ubezpieczenia i dostarczenie towarów do momentu załadunku na statek w porcie nadania. Od tego momentu ryzyko przenoszone jest na kupującego. Dostawa jest zrealizowana wtedy, gdy towary zostaną załadowane na statek przewoźnika, którego wskazał sprzedający (ma on też obowiązek zawarcie umowy przewozu morskiego)
CIF (Cost, Insurance and Freight)
koszt, ubezpieczenie i fracht
Sprzedający nie ponosi kosztów ubezpieczenia towarów (od momentu załadunku na statek w porcie nadania), które leżą po stronie kupującego. Dostawa jest uznana za zrealizowaną w momencie, gdy towary zostaną załadowane na statek przewoźnika, wskazanego przez sprzedającego. Sprzedawca organizuje i płaci koszty oraz fracht do wskazanego portu nadania.