Przeładunek towarów w tranzycie
W logistyce możemy się spotkać z różnymi terminami, które często są tworzone w zależności od potrzeb klientów. Takim zagadnieniem jest przeładunek towarów w tranzycie. Z punktu widzenia magazyniera fizyczny przeładunek towaru nie różni się niczym od przeładunków nieobjętych procedurami celnym. Natomiast jak doprowadzić do tego, aby magazynier mógł wkroczyć do akcji? O tym wszystkim dowiecie się w tym artykule.
Czym jest towar w tranzycie?
Najprościej mówiąc, ładunek objęty tranzytem to towar, który przemieszcza się przez terytorium danego kraju lub wspólnoty pod zamknięciem celnym założonym na granicy, lub na urzędzie celnym wyjściowym.
Takim towarem jest ładunek przemieszczający się pod procedurą tranzytu T1 lub TIR np. z Wielkiej Brytanii przez Polskę do Rosji czy z Rosji do Francji przez teren Polski.
Dopiero w momencie opłaty należności celnych ładunek jest dopuszczony do obrotu i odbiorca może korzystać z dóbr, jakie niesie za sobą dany towar. Co w przypadku, kiedy nie chcemy dopuszczać towaru do obrotu a musimy go przeładować?
Czy nie możemy po prostu zerwać zamknięcia celnego i przeładować auta?
Zdecydowanie, odradzamy! Aby zdjąć plombę przy przeładunku towarów tranzytowych, nie dopuszczając towaru do obrotu, mamy kilka możliwości:
- przeładunek auto-auto pod nadzorem funkcjonariusza celnego w urzędzie celnym,
- przeładunek auto-auto w procedurze uproszczonej na miejscu uznanym,
- rozładunek towaru w magazynie czasowego składowania — nie dłużej niż na 90 dni.
Z doświadczenia wiemy, że przeładunki w urzędzie celnym mogą być czasochłonne, a niekiedy nawet niemożliwe. Celnik często dysponuje ograniczonym czasem, co powoduje przestoje auta. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z miejsca uznanego agencji celnej, a także magazyn czasowego składowania. Niezbędnym do świadczenia takich usług jest certyfikat AEO.
Zobacz jak Terminus może Ci pomóc.
Od 20 lat pomagamy przedsiębiorcom w prowadzeniu ich działalności.
Kilkudziesięciu agentów celnych wraz z własnym działem logistyki, magazynem i placem przeładunkowym to nasze główne atuty wspierające procesy logistyczne.
Zatem w którym momencie możemy w końcu zdjąć plombę?
W przypadku przeładunku towaru w tranzycie – auto-auto
- Ustawiamy oba auta na miejscu uznanym
- Zgłaszamy T1 do zamknięcia
- Dostajemy zgodę
- Fizycznie zdejmujemy plombę
- Rozpoczynamy przeładunek
- Otwieramy nową T1
W przypadku rozładunku towaru w tranzycie na magazyn
- Ustawiamy auto z towarem A na miejscu uznanym
- Zgłaszamy T1 do zamknięcia
- Dostajemy zgodę
- Fizycznie zdejmujemy plombę
- Rozładowujemy towar na magazyn
- Magazynujemy na maksymalny czas 90 dni
- Załadunek auta B oraz otwarcie nowej T1
Jakich dokumentów potrzebujemy do zamknięcia procedury tranzytu, a tym samym zdjęcia plomby?
– faktura sprzedaży, tzw. packing list
– CMR
– dokument T1
– upoważnienie od sprzedającego
– umowy z przewoźnikiem na otwarcie dokumentu T1
Podsumowując, nie taki wilk straszny jak go malują. Wystarczy mieć wsparcie😊,które z pewnością znajdziesz w naszej firmie. Skontaktuj się z nami i zobacz, jak możemy Ci pomóc.
Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić
Od 20 lat pomagamy przedsiębiorcom w prowadzeniu ich działalności.
Kilkudziesięciu agentów celnych wraz z własnym działem logistyki, magazynem i placem przeładunkowym to nasze główne atuty wspierające procesy logistyczne.