Brexit tuż, tuż !
W dniu 19 marca 2019 r. zespół TERMINUSA w składzie:
Ewelina Szumowska
Katarzyna Chomczyk
Elżbieta Szeremeta
Krzysztof Danilczyk
uczestniczył w szkoleniu zorganizowanym przez pracowników zespołu TIR Departamentu Transportu ZMPD wspólnie z funkcjonariuszami Izby Administracji Skarbowej w Warszawie. Tematem były procedury tranzytu w przewozach towarów do i z Wielkiej Brytanii ( TIR, T1/T2 ).
Seminarium dedykowane było głownie do przewoźników i podmiotów gospodarczych, które nie miały dotychczas styczności z tranzytem. Znalazło się w nim kilka informacji przydatnych w naszej codziennej pracy, a mianowicie:
Umowa wyjścia dot. spraw celnych – konsekwencje
W związku z brakiem akceptacji Parlamentu Wielkiej Brytanii coraz bardziej realną staje się opcja tzw. „twardego wyjścia” UK tj. wyjścia bez umowy już z dniem 30 marca 2019 r. W przypadku braku uzgodnień co do środków przejściowych wystąpi sytuacja, że już od 30 marca 2019 r. władze celne państw członkowskich UE będą traktowały UK jako kraj trzeci.
TWARDY BREXIT – co będzie oznaczał ?
Dla przedsiębiorców oznaczać to będzie m. in. konieczność dopełnienia standardowych formalności celnych (dla podmiotów dotąd nie dokonujących takich formalności):
- zarejestrowania się w usłudze e-Klient,
- dokonania zgłoszenia celnego w obrocie towarowym pomiędzy UE i Wielką Brytanią z wszystkimi konsekwencjami dla obrotu z krajami trzecimi ,
- płacenia należności celnych i podatkowych –VAT i akcyza,
- poddanie towaru wszelkiego rodzaju kontrolom granicznym (celna, fitosanitarna, sanitarna, weterynaryjna, jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych, bezpieczeństwa produktów – obowiązek składania przywozowej i wywozowej deklaracji skróconej przed wprowadzeniem i wyprowadzeniem towarów z UE).
Towary, które dziś są wwożone do lub wywożone z Wielkiej Brytanii w ramach swobodnego przepływu, będą podlegały takim samym regulacjom, jak w przypadku handlu z krajami spoza UE.
CŁO – EORI
Tracą ważność numery EORI wydane dla firm z UK. Konieczna jest ponowna rejestracja tych firm w systemie EORI.
TWARDY BREXIT – konsekwencje dla cła
Wielka Brytania ustanowi swoją taryfę celną, gdzie określi stawki celne dla towarów unijnych (prawdopodobnie zastosuje taryfę unijną – jednak nie jest to jeszcze przesądzone)
BREXIT, a konwencje międzynarodowe
Wielka Brytania jest stroną wielu konwencji międzynarodowych, które będą w dalszym ciągu obowiązywały. Są to: Konwencja TIR, Konwencja ATA, Konwencja o kontenerach i paletach, Konwencja KYOTO, Konwencja CITES, Konwencja o wspólnej procedurze tranzytowej (WPT).