W dniu 19 marca 2019 r. zespół TERMINUSA w składzie:

Ewelina Szumowska

Katarzyna Chomczyk

Elżbieta Szeremeta

Krzysztof Danilczyk

uczestniczył w szkoleniu zorganizowanym przez pracowników zespołu TIR Departamentu Transportu ZMPD wspólnie z funkcjonariuszami Izby Administracji Skarbowej w Warszawie. Tematem były procedury tranzytu w przewozach towarów do i z Wielkiej Brytanii ( TIR, T1/T2 ).

Seminarium dedykowane było głownie do przewoźników i podmiotów gospodarczych, które nie miały dotychczas styczności z tranzytem. Znalazło się w nim kilka informacji przydatnych w naszej codziennej pracy, a mianowicie:

BrexitUmowa wyjścia dot. spraw celnych – konsekwencje

W związku z brakiem akceptacji Parlamentu Wielkiej Brytanii coraz bardziej realną staje się opcja tzw. „twardego wyjścia” UK tj. wyjścia bez umowy już z dniem 30 marca 2019 r. W przypadku braku uzgodnień co do środków przejściowych wystąpi sytuacja, że już od 30 marca 2019 r. władze celne państw członkowskich UE będą traktowały UK jako kraj trzeci.

TWARDY BREXIT – co będzie oznaczał ?

Dla przedsiębiorców oznaczać to będzie m. in. konieczność dopełnienia standardowych formalności celnych (dla podmiotów dotąd nie dokonujących takich formalności):

  • zarejestrowania się w usłudze e-Klient,
  • dokonania zgłoszenia celnego w obrocie towarowym pomiędzy UE i Wielką Brytanią z wszystkimi konsekwencjami dla obrotu z krajami trzecimi ,
  • płacenia należności celnych i podatkowych –VAT i akcyza,
  • poddanie towaru wszelkiego rodzaju kontrolom granicznym (celna, fitosanitarna, sanitarna, weterynaryjna, jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych, bezpieczeństwa produktów – obowiązek składania przywozowej i wywozowej deklaracji skróconej przed wprowadzeniem i wyprowadzeniem towarów z UE).

Towary, które dziś są wwożone do lub wywożone z Wielkiej Brytanii w ramach swobodnego przepływu, będą podlegały takim samym regulacjom, jak w przypadku handlu z krajami spoza UE.

CŁO – EORI

Tracą ważność numery EORI wydane dla firm z UK. Konieczna jest ponowna rejestracja tych firm w systemie EORI.

TWARDY BREXIT – konsekwencje dla cła

Wielka Brytania ustanowi swoją taryfę celną, gdzie określi stawki celne dla towarów unijnych (prawdopodobnie zastosuje taryfę unijną – jednak nie jest to jeszcze przesądzone)

BREXIT, a konwencje międzynarodowe

Wielka Brytania jest stroną wielu konwencji międzynarodowych, które będą w dalszym ciągu obowiązywały. Są to: Konwencja TIR, Konwencja ATA, Konwencja o kontenerach i paletach, Konwencja KYOTO, Konwencja CITES, Konwencja o wspólnej procedurze tranzytowej (WPT).