via carpatia
źródło: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/33200/Wspolnym-glosem-w-Lancucie-o-trasie-Via-Carpatia

Pomysł międzynarodowej trasy z północy na południe Europy został doceniony przez Parlament Europejski. Via Carpatia będzie wpisana na specjalną listę priorytetowych inwestycji. Dzięki temu bez problemu w unijnej kasie znajdą się pieniądze na realizację jej transgranicznych odcinków.

Do głosowania w tej sprawie doszło w ubiegłą środę. Tego samego dnia w Łańcucie przyszłość Via Carpatii została przypieczętowana przez przedstawicieli Polski, Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji, Ukrainy, Węgier (to m.in. przez te kraje ma przebiegać trasa), a także Komisji Europejskiej.

Podpisali oni porozumienie (tak zwaną trzecią deklarację łańcucką), które zakłada wspieranie rozwoju szlaku Via Carpatia oraz uwzględnianie jej jako priorytetu krajowych polityk transportowych.

Trasa ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim. Co istotne z naszego punktu widzenia, częścią Via Carpatia będzie również odcinek Grodno – Białystok, przez co magistrala połączy przejścia graniczne Kuźnica i Barwinek.

Dla Polski to kluczowy szlak i jego krajowy odcinek ma zostać zbudowany do 2025 roku. Dotychczas w ramach szlaku Via Carpatia w Polsce do użytkowania oddano: obwodnicę Suwałk, obwodnicę Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego w ciągu drogi S19, zachodnią obwodnicę Lublina w ciągu S19, trasę Sokołów Małopolski – Stobierna – Rzeszów Południe w ciągu drogi S19 i A4, odcinek drogi S12/S17 Dąbrowica – Lubartów.

Kiedy uda się zbudować odcinki w innych krajach, zależy od decyzji tamtejszych rządów. Kolejne deklaracje podpisywane w tej sprawie pokazują jednak, że chęci są duże. Cała trasa ma liczyć w sumie kilka tysięcy kilometrów.

Pomysł międzynarodowej trasy z północy na południe Europy narodził się w 2006 roku w Łańcucie z inicjatywy ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier.

Oceń